فایل ورد (word) پروژه حقوقی با موضوع مستی

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

 فایل ورد (word) پروژه حقوقی با موضوع مستی دارای 57 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد (word) پروژه حقوقی با موضوع مستی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد (word) پروژه حقوقی با موضوع مستی،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد (word) پروژه حقوقی با موضوع مستی :

مقدمه

موضوع حرمت‏شراب در اسلام پیش از هجرت نیز زبانزد مردم بود تا جایى كه دشمنان اسلام نیز آن را مى‏دانسته‏اند، منتهى اگر بعضى از مسلمانان در اثر علاقه زیاد و یا عادت شدیدى كه نسبت‏به شراب داشته‏اند، آن را مى‏نوشیدند و براى سر و صورت دادن به این عمل خود اجتهادى هم درباره لفظ‏«اثم‏»كرده و آن را حمل بر كراهت كرده‏اند تا اینكه دستور اكید و صریحى در حرمت و نهى از شرب آن آمد مانند آیه 90 سوره مائده، این عمل مسلمانان و اجتهاد آنان را نمى‏توان به حساب قرآن و اسلام گذارد، چنانكه در موضوع روزه نیز در آغاز، مجامعت‏با زنان در شب حرام بود ولى گروهى از جوانان و افراد دیگرى كه غریزه جنسى در آنها قوى بود نتوانستند خوددارى كنند و به تعبیر قرآن كریم به خود خیانت كردند تا آنكه آن حكم منسوخ گردید.

و شاهد بر اینكه شراب از آغاز بعثت رسول خدا(ص)حرام بوده و هیچ گاه در اسلام عنوان مباح و حلال نداشته است، روایات زیادى است كه در كتاب شریف كافى و تهذیب و كتابهاى دیگر حدیثى از ائمه بزرگوار دین(ع)رسیده كه از آن جمله حدیثى است كه كلینى(ره)و شیخ طوسى از امام باقر(ع)روایت كرده‏اند كه آن حضرت فرمود:

«خداى تعالى هیچ پیغمبرى را به نبوت مبعوث نفرمود جز آنكه در علم خدا چنین بود كه چون دین او را كامل نمود حرمت‏خمر و شراب در آن دین بود و شراب همیشه حرام بوده است. . . »و در حدیث دیگرى كه كلینى(ره)از على بن یقطین روایت كرده این گونه است كه مهدى عباسى از حضرت موسى بن جعفر(ع)حكم شراب را پرسید: كه آیا شراب در كتاب خدا حرام شده است؟با اینكه مردم از آیات شراب نهى مى‏فهمند نه حرمت؟ امام(ع)با قاطعیت فرمود: آرى در كتاب خدا حرام شده. پرسید: در كجاى كتاب خدا حرام شده؟حضرت فرمود: در آنجا كه خدا فرمود:

«قل انما حرم ربى الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغى بغیر الحق. . . » (1) و به دنبال آن امام(ع)فرمود: منظور از«اثم‏»در این آیه كه خدا آن را صریحا حرام فرموده شراب است‏به دلیل آنكه در جاى دیگر فرمود: «یسئلونك عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم كبیر و منافع للناس و اثمهما اكبر من نفعهما» (2) تا به آخر حدیث.

با توجه به اینكه آیه اول در سوره اعراف آمده و آن سوره در مكه نازل شده بخوبى تفسیر آیه دوم را كه در سوره بقره و در مدینه نازل شده است مى‏كند، و به هر صورت از مجموع آیات و روایات بخوبى فهمیده مى‏شود كه حرمت‏شراب از احكام معروف اسلام بوده و در همان آغاز بعثت، رسول خدا(ص)به دستور خداى تعالى آن را حرام كرده، منتهى برخى از مسلمانان كه نمى‏توانستند از آن دست‏بردارند بر خلاف دستور اسلام و با اجتهادى كه پیش خود در معناى كلام خدا مى‏كردند آن را مى‏نوشیدند تا وقتى كه با شدت و تهدید بیشترى آیه سوره مائده آمد و دیگر نتوانستند به كار خلاف خود ادامه بدهند و به قول معروف در مقابل نص اجتهاد كنند.

خمر در لغت به مایعی می‌گویند كه نوشیدنش مستی آورد.[1] اصطلاحی خمر هر مایه مسكر را خمر گویند.[2] شرب خمر به استعمال مشروبات الكلی یا سكرآور را گویند.[3]

در مسكر بین انواع آن مانند شراب (آنچه از انگور گرفته می‌شود)، نبیذ (آنچه كه از خرما گرفته می‌شود)، نقیع (آنچه كه از كشمش گرفته می‌شود)، بتع (آنچه كه از عسل گرفته می‌شود)، مِزر (آنچه كه از جو گرفته می‌شود)، یا آنچه كه از گندم یا ارزن یا غیر آنها گرفته می‌شود، فرقی نیست.[4]

در كتابهای فقهی به جای لفظ مسكر، واژ خمر نیز به كار می‌رود كه شامل هر مسكری می‌شود.

ماد 165 قانون مجازات اسلامی: «خوردن مسكر موجب حد است. اعم از آنكه كم باشد یا زیاد، مست كند یا نكند، خالص یا مخلوط باشد به حدی كه آن را از مسكر بودن خارج نكند.»

تبصر 1: آب جو در حكم شراب است، گر چه مست كننده نباشد و خوردن آن موجب حد است.

تبصر 2: خوردن آب انگوری كه خود به جوش آمده یا به وسیل آتش یا آفتاب و مانند آن جوشانده شده است حرام است اما موجب حد نمی‌باشد.

مقدمه

تاثیر مستی در مسئولیت كیفری

بررسی تاثیر مواد الكلی در جرم از منظر قانون و فقه

نقد شیوه نگارشی ماده 224

شرایط مسكر

اثبات شرب خمر

حد شرب مسكر

تشدید مجازات شرب خمر

كیفیت اجرای حد شرب خمر

عدم تعدد حد

مسئولیت

تكرار شرب خمر

سقوط حد

مستی و رفع یا عدم رفع مسئولیت كیفری

1- ادله وجود مسئولیت كیفری

2- ادله عدم مسئولیت كیفری

ارزیابی و داوری

مستی مجرمانه و غیر مجرمانه

پرداخت كننده ی دیه در مستی

ارتكاب سایر جرایم در حال مستی

1- شرایط مستی رافع مسئولیت نسبت به ارتكاب سایر جرایم

2- وضعیت شك در سایر جرایم

2-2 شك در زوال و بقای اراده

قوانین فرانسه در مورد مستی

مستی در قانون انگلستان

نتیجه گیری

منابع

لینک کمکی